ردیاب خودرو

تفاوت جی پی اس و یو تی ام چیست؟

تفاوت جی پی اس و یو تی ام چیست؟

تاکنون شاید با کلمه یو تی ام بسیار برخورد کرده باشید. مخصوصا در مراکز دولتی نظیر شهرداری یا ثبت اسناد که مستقیم در زمینه امور ملکی فعالیت می‌کنند. در ابتدا شاید شما این کلمه را هم معنا با جی پی اس بدانید و گمان کنید که جی پی اس و یو تی ام یکی هستند. اما باید بدانید تفاوت جی پی اس و یو تی ام بسیار می‌باشد. امکان آن است که  اغلب افراد اطلاعات بسیار کمی در مورد ردیاب و یا جی پی اس و یو تی ام داشته باشند و در مورد تهیه این نقشه‌ها دچار سردرگمی شوند.

 در این مقاله ما در مورد  تفاوت جی پی اس و یو تی ام صحبت خواهیم کرد و توضیحاتی در مورد این دو کلمه خواهیم داد. اگر می‌خواهید بدانید تفاوت این دو چیست تا انتها مقاله همراه ما باشید‌.

یو تی ام چیست؟

تفاوت جی پی اس و یو تی ام و اینکه جی پی اس چیست؟

سیستم مختصات جهانی، که با نام یو تی ام شناخته می‌شود. این کلمه مخفف عبارت Universal Transverse Mercator است. معنی این اصطلاح تعیین موقعیت دقیق بر روی زمین است. مختصات به دست آمده کاملا منحصر به فرد بوده است. از لحاظ حقوقی که طبق تعریف آن یو تی ام مدرکی است که می‌توان به آن استناد کرد و معتبر می‌باشد. معمولا اداره ثبت اسناد و املاک به این نقشه برای صدور سند شش دانگ یا تک برگ نیاز دارد. معمولا نهاد‌ها و سازمان‌هایی که در زمینه امور ثبتی فعالیت می‌کنند از این نقشه برای تعیین موقعیت دقیق ملک بر روی کره زمین استفاده می‌کنند.

این مختصات در سیستم کاداستر کشور به ثبت می‌رسد و بر اساس آن سند تک برگی بر اساس مختصات منحصر به فرد ملک صادر می‌کنند. برای دیدین مختصات یو تی ام در سند‌های تک برگ می‌توانید به شناسه جام که در پایین سمت راست برگه درج شده مراجعه نمایید، همچنین در پایین گوشه سمت راست سند تک برگی شکل شماتیک موقعیت که در سامانه کاداستر ثبت شده نیز به چاپ رسیده است.

هر ملکی در سیستم یو تی ام مختصات خاص خود را دارد و هیچ کدام از دو ملک نمی‌توانند مختصات مشابه و یکسان داشته باشند. با استفاده از یو تی ام اخذ سند برای یک ملک با شناسه جام ملک دیگر غیر ممکن است. اهمیت این مختصات از لحاظ حقوقی بسیار زیاد است زیرا از لحاظ حقوقی این سیستم مختصات باعث شده بسیاری از نزاع ها بر سر تداخل زمین‌ها برطرف گردد و امکان صادر شدن چند سند برای یک ملک و یا یک قطعه زمین غیر ممکن شود.

اهمیت بالای این نقشه باعث شده افراد در انتخاب کارشناس نقشه بردار دقت بسیار زیادی داشته باشند تا نقشه‌ها به درستی تهیه شوند.

همچنین بخوانید: هفت مزیت استفاده از ردیاب

جی پی اس چیست؟

همه ما با این کلمه آشنایی کامل داریم و از آن در موقعیت‌های مختلفی استفاده کرده‌ایم. شاید بتوان گفت یکی از لوازم ضروری سفر به مناطق ناشناخته و جدید استفاده از جی پی اس است. برای پیدا کردن آدرس در زمان‌ها و مکان‌های مختلف می‌توانید از این تکنولوژی استفاده کنید. نام دیگر جی پی اس، موقعیت یاب است که تمام گوشی‌های همراه هوشمند مجهز به این تکنولوژی پرکاربرد هستند که این امر باعث شده استفاده از آن بسیار آسان و قابل دسترسی باشد. حال با توجه به تعریف این دو کلمه می‌توان به راحتی متوجه تفاوت جی پی اس و یو تی ام شد.

تفاوت جی پی اس و یو تی ام چیست؟

تفاوت جی پی اس و یو تی ام

همانطور که در توضیحات قبل در مورد یو تی ام گفتیم. این برنامه یک مختصات جهانی است که به صورت تصویری بوده. معمولا در این سیستم برای مشخص کردن مختصات موقعیت یک قطعه از زمین از دستگاه‌های دکارتی دو بعدی استفاده می‌شود. در حالی که با توجه به توضیحاتی که در مورد جی پی اس داده‌ایم این برنامه یک سیستم موقعیت‌یاب جهانی می‌باشد که معمولا برای پیدا کردن یک منطقه و نقطه از لحاظ جغرافیایی از آن استفاده می‌کنند. و بیشترین کاربرد آن برای پیدا کردن مسیر بوده است.

معمولا فراز و نشیب‌ها و بلندی‌هایی که در جی پی اس به ما نشان داده می‌شود تفاوت‌هایی با بلندی‌ها و فراز نشیب‌های نقشه‌های یو تی ام دارد. ارتفاعات و بلندی‌ها در جی پی اس از نوع ژئودتیک است. که معمولا در این سیستم موقهیت‌یاب این بلندی‌ها نسبت به سطح بیضوی مبنا مورد اندازه گیری قرار می‌گیرند. معمولا در اطلس و نقشه‌های دیگر بلندی و ارتفاعات به صورت اورتومتریک بوده است که مبنای محاسبه این سبک از سطح دریاهای آزاد اندازه‌گیری و محاسبه می‌شود.

با توجه به این مطالب اختلاف مقیاس حدود ۱۰۰ متر است که این مقدار در بیشترین حالت بوده بنابراین می‌توان گفت که سامانه مختصات جهانی یا همان یو تی ام دقیق‌تر بوده است.

خلاصه

جی پی اس و یو تی ام از جمله نشانه‌های پیشرفت تکنولوژی است. افراد توانسته‌اند با استفاده از این دو سامانه بسیاری از مشکلات خود را حل نمایند‌. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد جی پی اس و یو تی ام. کارایی این دو سامانه هم نیز متفاوت از یکدیگر بوده است. معمولا از جی پی اس به عنوان ردیاب استفاده می‌شود. در حالی که از یو تی ام برای کارهای مربوط به ثبت و سند ملک استفاده می‌شود. فروشگاه رادار مدار بسته یکی از مراکزی می‌باشد که با کادری مجرب، کلیه خدمات نقشه برداری و ردیابی را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *